12 augustus: San Francisco

13 augustus 2019 - Oakland, California, Verenigde Staten

Aangezien we toch nog een aantal dingen op ons lijstje hebben staan dat we nog graag willen zien in San Francisco, staan we (redelijk) op tijd op. Na het ontbijt stappen we in de auto en duiken we weer het verkeer in. We kunnen merken dat het maandag is want richting Bay Bridge (de toegangsbrug tot San Francisco) zijn er toch minder auto's op de weg dan de afgelopen dagen. Dat is trouwens het enige nadeel van niet direct in San Francisco zitten: je hebt de auto nodig om naar de stad te gaan (plus OV is hartstikke duur, zeker voor 4 personen). Dat zou op zich geen probleem moeten zijn maar het verkeer is echt mega druk en er zijn zoveel wegen waar je op moet letten. Bovendien zijn de wegen echt slecht met diepe kuilen e.d. Er liggen ook heel veel kapotte (klap)banden langs de weg. Vanochtend konden we net een voorbumper ontwijken die iemand verloren was en midden op de rijbaan lag. En daarnaast is het parkeren in de stad ook problematisch en duur.

En in de stad is het enorm druk en chaotisch. We hebben al heel vaak in de verkeerde baan gestaan omdat er pas op het laatste moment een pijl op de weg staat waaraan je kunt zien in wat voor rijbaan je staat, maar dan ben je dus eigenlijk al te laat. Of de navigatie zegt het ene moment dat we links moeten en het volgende moment moeten we ineens rechts. Zie je dat voor je in een eenrichtingsverkeerstraat met 3 rijbanen? Probeer er dan maar eens tussen te komen, dat wordt je niet vaak gegund. Ik vind het hier echt te ingewikkeld dus helaas voor Gilbert, hij moet  alles rijden en dat is behoorlijk vermoeiend.

Eenmaal in de stad gaan we eerst langs Rincon Park. Daar staat een kunstwerk genaamd 'Cupid's Span'. Het zijn de pijl en boog van Cupido. Het kunstwerk uit 2002 is 18 meter lang en gemaakt van fiberglass en staal. Het is door een kunstenaarsechtpaar gemaakt en geïnspireerd op de reputatie van San Francisco als zijnde hometown van Eros, God van de liefde. Ik zie het vanaf de brug ineens liggen. Wat stom zeg we zijn hier al een paar keer langs gereden maar het was nooit opgevallen. Terwijl het toch wel een groot ding is.

We vinden na een paar rondjes rijden een parkeerplek tegenover de Ferry Building en lopen richting Rincon Park. Onderweg komen we langs betonnen muurtjes waar allerlei bronzen zeedieren op gemonteerd zijn. Erg schattig. En dan staan we bij Cupid's Span. Ik vind het een mooi kunstwerk, het staat in een mooi parkje vlakbij het water met op de achtergrond moderne gebouwen. Ik kan het wel waarderen.

Omdat we nog tijd in de meter hebben zitten en we toch bij de Ferry Building zijn, lopen we daar ook nog even naar binnen. Dit oude gebouw uit 1898 is een terminal voor veerboten rondom San Francisco en een winkelcentrum met hippe winkeltjes (bijvoorbeeld een winkel met alleen maar allerlei soorten paddestoelen). De klokkentoren speelt elk half uur een deel van de Westminsterslag. Het gebouw heeft 2 aardbevingen (1906 en 1989) overleefd. Er hangt een gezellige sfeer. We kunnen helaas niet langer blijven want de meter loopt af en we willen nog meer zien en doen.

Volgende stop worden de 'Painted Ladies', de gekleurde huizen bekend uit Full House, een tv-serie van vroeger. Vast nog wel bekend toch? Als we voor het rijtje huizen staan zijn we eigenlijk best teleurgesteld. Ze zijn wel allemaal verschillend van kleur maar de kleuren zijn allemaal flets en daardoor minder goed zichtbaar dan wij dachten. En niet alleen wij zijn teleurgesteld, we horen veel mensen om ons heen hetzelfde zeggen. Nou ja toch gezien. Check!

Dan op zoek naar het Cable Car Museum. Dit is een gratis museum over het uitvinden en ontstaan van de cable cars. Cable cars zijn die ouderwetse trams waar je aan de buitenkant kunt hangen. We moeten diverse rondjes steile heuvels oprijden om uiteindelijk een plekje te kunnen vinden. We mogen hier (en in een groot deel van de stad) maar 2 uur staan. Na 5 minuten lopen zijn we bij het museum. In het museum staan een aantal oude modellen van cable cars, de geschiedenis/het ontstaan wordt uitgelegd en je kunt een oude film bekijken. Het gebouw is overigens niet alleen een museum masr ook een cable car power house, waar de motoren staan die de kabels de hele dag in beweging houden. Die horen en zien we ook meteen als we binnen komen. Er zijn 4 cable car-lijnen en per lijn zijn 3 grote wielen nodig waarlangs de kabel loopt. De kabels lopen onder de straat door en je hoort ze ook als je langs of over de trambaan loopt. Ik weet niet precies hoe dit werkt maar het is wel heel vernuftig. Dit systeem heb je trouwens alleen in San Francisco. Van de 4 lijnen zijn er 2 single-ende, dat houdt in dat de cable car bij een overturn handmatig omgedraaid moet worden naar de juiste rijrichting. Dat hebben we al een keer gezien. De andere 2 lijnen zijn double-ended en hoeven niet gedraaid te worden. Patrick heeft gelezen dat de kabel van een lijn elke 250 dagen compleet vervangen moet worden omdat die dan versleten is. En je wil toch niet dat zo'n kabel breekt terwijl je net een steile weg naar beneden gaat!

Aangezien we honger hebben gekregen gaan we met de auto richting parkeergarage in Fisherman's wharf (daar is ook een begin-/eindpunt van een cable car-lijn), we eten snel ergens iets en pakken dan een Uber naar een ander begin-/eindpunt van een cable car. We willen namelijk ook een ritje maken met de cable car. De kaartjes kosten $ 7,- voor een enkele reis, de wachttijd is circa 60 minuten maar dat is uiteindelijk veel minder lang. Gilbert en Patrick gaan aan de buitenkant hangen, Jordan en ik gaan gewoon zitten. Het ritje is hartstikke leuk. Eerst de steile heuvels op, daarna er weer af. Die machinist moet behoorlijk werken om de ondergrondse kabels met een of andere haak op te pikken en weer los te laten. Erg leuk om dit gedaan te hebben.

En ook een leuke bijkomstigheid is dat we 10% korting krijgen bij Ghirardelli. Dus voor de laatste keer nog maar een keer een beroemde Sundae eten. We gaan er vanuit dat we morgen niet weer in deze buurt komen dus dit was de laatste gelegenheid om dit nog te doen.

We hebben toch bijna wel alles van onze wensenlijst gezien of gedaan de afgelopen dagen. We gaan lekker naar huis en eten. Morgen is echt onze laatste volle dag in Amerika en eigenlijk willen we daar gewoon een lekkere relax-dag van maken. Eventueel naar het strand of zo. In elk geval niet meer dat heen en weer gerij van de afgelopen dagen. Jeetje nog maar 1 dag!

1. Annelies:
    13 augustus 2019
    Alles eruit gehaald wat er in zit.... geniet van jullie laatste dag morgen.
  2. Sylvia:
    13 augustus 2019
    Dat is super snel gegaan zeg...geniet nog even... xxx
  3. Susan:
    13 augustus 2019
    Wat zullen jullie het verkeer hier lekker rustig vinden:) Nog maar 1 dag en dan zit het er weer op en ik stap over van Amerika naar Toscane. Het verslag van Maaike is al begonnen dus ik reis gewoon door naar Italie:-)) Fijne dag en groetjes van Susan
  4. Monique Ravoo:
    13 augustus 2019
    Heerlijk hé Susan dat we nu met Maaike kunnen meereizen!
  5. Maaike:
    13 augustus 2019
    Alvast een hele veilige terugreis gewenst en dan een mooi fotoboek maken!
  6. Marianne Pletsers:
    13 augustus 2019
    Geniet lekker van jullie laatste dag en jullie hebben zeker iets waar je nog heeeeeeel lang op terug kan kijken vast een hele goede terugreis en we komen zeker nog langs voordat wij op vakantie gaan xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  7. Pa en Ma Jansen:
    13 augustus 2019
    Laatste dag vandaag. Jullie hebben zoveel gedaan dat een rustdag wel verdiend is. Bedankt dat we met jullie hebben mogen genieten van alle verslagen en foto's die op de reisblog zijn verschenen.
    We waren er als het ware bij. Geweldig. Morgen op tijd op het vliegtuig. Goede en voorspoedige terugreis gewenst. Tot gauw.
  8. Monique Ravoo:
    13 augustus 2019
    Dank jullie allemaal voor het volgen van ons blog en voor al jullie enthousiaste en meelevende reacties!
  9. Patty:
    14 augustus 2019
    Heb ik fijn ook nog ff in de cable car 'gereisd' top😎. Monique bedankt voor je geweldig mooie lange verhalen waaruit jullie enthousiasme spat. Gauw sparen voor een volgende reis..... Kus😘