13 en 14 augustus: van Oakland/Castro Valley naar Amsterdam

14 augustus 2019 - Oakland, California, Verenigde Staten

Vandaag is onze laatste volle dag van onze reis in Amerika. Jeetje wat is het snel gegaan, we hebben niet het idee dat we hier al 4 weken zijn. Maar toch is het zo en zit het er bijna op. Als ik terug lees wat we allemaal hebben gedaan en hebben gezien, dan is dat behoorlijk veel.

Maar na alle belevenissen doen we vandaag lekker rustig aan. We slapen eerst lekker uit, gaan dan op ons gemak ontbijten en vertrekken daarna richting Castro Valley, een plaatsje 15 minuten bij ons vandaan. Gilbert heeft via internet daar een leuke mini golf locatie gezien. En het ziet er inderdaad erg leuk uit. Je kunt kiezen voor 18 holes of 36 holes. We hebben de tijd, het is mooi weer (erg warm zelfs) en we hebben er zin in, dus we kiezen voor 36 holes.

Het mini golf park is erg leuk opgezet en de verschillende holes zijn ook erg leuk. Bij de eerste 18 holes moeten we o.a. over water slaan, door een huisje heen, door een vuurtoren, langs een pagode en een scheepswrak etc. Patrick staat in het begin voor maar uiteindelijk win ik met gemak!

Aangezien de lintwormen inmiddels weer honger hebben gaan we eerst iets eten voordat we de volgende 18 holes gaan doen. We zien een Wendy's. Die hebben we nog niet gehad deze vakantie. Dus die gaan we uitproberen. Het eten is oké maar ik hoef niet zo nodig nog een keer naar Wendy's. Maar de jongens zijn blij want ze hebben hier daar wifi dus alle apps, insta's, facebooks of whatever worden weer gecheckt en beantwoord. Gilbert heeft intussen een mail van KLM gekregen dat we kunnen inchecken dus dat regelen we ter plekke ook nog even. Dan is dat maar gedaan.

We lopen terug voor de tweede 18 holes. Het is intussen nog warmer geworden en aan deze kant is nog minder schaduw dus het is best een beetje afzien. Deze kant heet de 'Enchanted' kant en is inderdaad wat meer sprookjesachtig met een heksenhuisje en een heus kasteel maar toch minder leuk dan de andere kant. Patrick speelt echt minder goed en gooit een paar keer quasi boos zijn golf club op de grond en zegt dat hij er klaar mee is! Blablabla. Deze keer wint Gilbert. Maar we hebben een hoop lol gehad met z'n vieren. En dat is het belangrijkste.

Bij de mini golf zit ook nog een spelletjes arcade. Het is daar lekker koel dus we vinden het geen straf om hier binnen te zijn. De jongens gaan bloedfanatiek aan een spel air hockey, daarna Gilbert en ik samen. En we doen nog een paar spellen. Als laatste staan we bij een soort gokautomaat waarbij je de jackpot wint (1.000 punten, geen geld helaas!) als je 3 mannetjes op 1 rij krijgt. En laat ik dat nou winnen. Heb ik toch nog gegokt deze vakantie hahaha. Voor de punten die we hebben gewonnen kunnen we natuurlijk niets bijzonders uitkiezen dus uiteindelijk hebben we nu een bergje snoep op tafel liggen.

We gaan weer richting huis waar iedereen meteen weer de relaxstand in duikt voordat we straks nog 1x uit eten gaan en de koffers moeten gaan inpakken. En we hebben nog een fles champagne die op moet. Deze hadden we speciaal gekocht voor onze trouwdag maar toen was Beverly zo lief om ons champagne te geven. Deze fles heeft dus met ons meegereisd omdat we niet eerder een moment hebben gepakt om hem open te maken maar nu moet hij echt op!

Gisteren hebben we het met z'n vieren nog even gehad over wat nou het mooiste/beste was dat we hebben gezien deze reis. We vonden Yosemite allemaal toch wel heel erg mooi qua natuur e.d. en ook Sequoia was prachtig maar de Grand Canyon heeft toch echt de meeste indruk op ons gemaakt. Gewoon omdat het niet te bevatten is wat je ziet, laat staan om te beschrijven. Over de leukste stad verschillen de meningen. We vonden Chicago, Las Vegas, Palm Springs en San Diego het leukst. Qua AirBnB zeggen we allemaal Beverly vanwege de gastvrijheid, de mooie locatie, de ontbijtjes en het zwembad, de hot tub en de gashaard.

Maar waar we ons echt het meest thuis hebben gevoeld, het beste verzorgd en verwend zijn, het het allergezelligst was en by far het beste ontbijt hebben gehad, was bij Marco & Amy! Wat zijn we blij dat we via jullie onze reis zijn begonnen. Love you, guys!

Maar om de balans verder op te maken: het was de eerste keer dat we zo'n reis hebben gemaakt en voor nu denk ik dat we er alles uit hebben gehaald wat we konden en wilden. Wat we niet hebben kunnen doen door tijdgebrek of wat dan ook, het zij zo. We hebben gelukkig zoveel wel kunnen doen. Het is een prachtige reis geweest.

Ik heb de afgelopen dagen een beetje een melancholisch gevoel. Omdat we weer naar huis gaan en de jongens daar weer hun eigen ding gaan doen, wat natuurlijk ook hoort bij het loslaten van je kinderen en hun eigen ontwikkeling. Maar de afgelopen 4 weken zijn we op elkaar aangewezen geweest en zijn we continu samen geweest. Uiteraard hebben we ook wel irritaties over en weer gehad maar het overgrote deel hebben we het gewoon superleuk  gehad samen. Echt quality time! En dat vind ik persoonlijk het grootste hoogtepunt van deze reis! We vonden het heel bijzonder en geweldig om deze reis samen met de jongens te maken en zullen hier heel vaak met liefde en plezier aan terug denken.

En dan zijn alle koffers gepakt, is de champagne op en is het tijd om ons bed in te duiken. Morgen een lange dag voor de boeg. Om 10 uur moet de auto ingeleverd zijn, om 13.55 uur (Amerikaanse tijd) stijgen we op en donderdagochtend om 9.15 uur (Nederlandse tijd) komen we op Schiphol aan.

Ik wil iedereen die ons blog heeft gevolgd bedanken voor het lezen van alle (best lange) verhalen, voor alle enthousiaste en meelevende reacties en voor de reacties bij de foto's. Echt heel erg leuk dat jullie met ons zijn meegereisd. Het kostte best wat tijd om het blog bij te houden maar ik ben Simone, Maaike en Eric dankbaar dat ze mij toch overgehaald hebben want het was leuk om te doen en het is voor onszelf ook een geweldig naslagwerk.

Nogmaals iedereen heel erg bedankt. En voor degenen die nog op vakantie zijn of gaan: heel erg veel plezier!

Dikke kus en veel liefs van de Ravootjes! Xxxx

1. Annelies:
    14 augustus 2019
    Wat zal ik je leuke verslagen en belevenissen missen elke ochtend bij het (Nederlandse) ontbijt. Fijn dat je ons deel hebt gemaakt van jullie road trip door Amerika. Nooit geweest maar nu een beter beeld. Goed dat jullie aan het einde de balans hebben opgemaakt en mooi dat je eigen waardevolste herinnering het samen zijn met je gezin is. Een hele goede terugreis en ontzettende bedankt voor de leuke verhalen. Liefs 😘, Annelies
  2. Dady:
    14 augustus 2019
    Bedankt voor het meereizen. Super leuke blogs. We hebben een goede indruk gekregen van jullie fantastische reis. Goede reis!!! 😘
  3. Susan:
    14 augustus 2019
    Dank jullie wel dat ik mee mocht lezen, vond het elke dag een leuk begin van de dag. Gelukkig hoef ik nog niet af te kicken want ik stap over naar het verslag van Maaike over Toscane (net als jij Monique).
    Goede, prettige reis terug naar een redelijk zonnig Nederland. Groetjes van Susan
  4. Marianne Pletsers:
    14 augustus 2019
    Jammer dat het afgelopen is ook voor ons want het eerste wat ik deed als de computer aan ging was jullie verslag lezen we hebben hier echt van genoten zeker de manier waarop het geschreven was dat heb je echt heel goed gedaan Moontje. Wel ben ik blij als jullie weer heelhuids terug zijn maar ik had graag nog wat langer meegereisd in ieder geval een hele goede terugreis en tot gauw.
  5. Simone:
    14 augustus 2019
    Wat zijn die weken omgevlogen! Erg leuk dat we dagelijks konden lezen hoe het jullie verging. En goed om te lezen dat je het ook nog leuk vond om te doen! Handig hè zo'n naslagwerk. Met zo'n lange reis kun je makkelijk dingen door elkaar gaan halen.
    Goede reis terug en tot gauw!!
  6. Corrie ravoo:
    14 augustus 2019
    Goede terugreis en bedankt voor de ontzettend uitgebreide verhalen. Dit zullen jullie als mooie herinnering bewaren. Tot thuis!
  7. Susanne:
    14 augustus 2019
    Time flies when you’re having fun :-) Superleuk om jullie verslagen te lezen elke ochtend en de reis een beetje mee te beleven! Goede vlucht voor straks en tot snel!
  8. Monique Ravoo:
    Super lieve reacties. Dank jullie allemaal! Dikke kus
  9. Neda:
    14 augustus 2019
    Heerlijk om mee te lezen. Inderdaad s ochtends in bed, net bij het wakker worden. Mooie familie herinnering!
  10. Neda:
    14 augustus 2019
    Ps. Zwaaien jullie mocht je over hoek v Holland aanvliegen ?
  11. Marco:
    15 augustus 2019