11 augustus: San Francisco

12 augustus 2019 - Oakland, California, Verenigde Staten

Omdat we gisteren laat thuis waren en niet meer langs de supermarkt zijn geweest, gaan Gilbert en ik vanochtend eerst boodschappen doen voor het ontbijt en avondeten. Na het ontbijt gaan we op pad. Het plan is om vandaag naar Fort Point te gaan, daarna over de Golden Gate Bridge te rijden met de auto, dan naar het plaatsje Sausalito en als laatste naar Point Bonita Lighthouse zodat we weer wat dingen van ons lijstje kunnen afstrepen.

Het is weer heel druk op de weg. Het maakt niet uit op welk tijdstip je de weg op gaat, het is altijd druk. Zodra we de Bay Bridge richting San Francisco oprijden zie ik dat er weer heel veel mist hangt om de Golden Gate Bridge heen. Alleen een stukje van de bovenkant is te zien. De streep mist trekt door over zee, over Alcatraz en verder richting Bay Bridge. Boven de stad zelf is de lucht heel helder en zonnig. Het is heel raar maar die mist kan zo maar ineens aanwezig zijn en ook zo weer weg. We zullen dus moeten afwachten of we de brug zullen gaan zien of dat we pech hebben.

Fort Point werd in 1852 gebouwd als militair fort ter verdediging van San Francisco. Er stonden heel veel kanonnen op maar het fort heeft nooit in actie hoeven komen. De vuurtoren die bovenop staat werd gebruikt voor de schepen. De Golden Gate brug was er toen nog niet. Die is in 1934 gewoon over het fort heen gebouwd.

In het fort zijn nog wat ruimtes ingericht zoals het vroeger geweest moest zijn. Maar het mooiste is toch de locatie zo onder de brug en het uitzicht op de brug. Tenminste als er dus geen mist hangt. En die hangt er nog steeds dus we zien er nog weinig van. De hele tijd dat wij in Fort Point zijn gaat er om de zoveel tijd een zware misthoorn af. Ik zie echter wel opeens wat meer zonlicht. Gilbert vraagt nog even aan de rangers wat de kans is dat de mist zal optrekken, maar ze kunnen er geen zinnig woord over zeggen. Juist omdat die mist zo onvoorspelbaar is.

We besluiten dat het niet zoveel zin heeft om met die dikke mist over de brug te gaan rijden want je ziet niets en we weten ook niet hoe het aan de andere kant van de brug is. Plan B is om naar het Palace of Fine Arts te gaan. Daar is een hele mooie tuin. Maar terwijl we buiten staan begint het steeds meer op te klaren en zien we steeds meer van de brug verschijnen. En binnen 10 minuten is de mist weg en zien we eindelijk de Golden Gate brug van dichtbij!

We blijven dus bij plan A en gaan snel naar de auto. Het is enorm druk op de brug met auto's, fietsers en voetgangers maar wij rijden gewoon over de Golden Gate brug! Echt bijzonder hoe deze brug is gemaakt. Eenmaal over de brug gaan we naar de plaats Sausalito. Ze hebben daar verschillende groepen woonboten bij elkaar liggen. Het ziet er heel gezellig uit. De woonboten liggen in groepen tegenover elkaar met een loopbrug ertussen, in verschillende vormen en geschilderd in allerlei kleuren. Ik ga niet de loopbrug op aangezien er 'private property' op staat dus dat respecteer ik dan ook.

Volgende stop is Point Bonita Lighthouse. Dit is een kleine vuurtoren die je kunt bereiken door een gang door een rots en aan de andere kant via een houten loopbrug. Helaas blijkt de vuurtoren maar een paar uur per dag open te zijn en wij zijn natuurlijk net te laat. We krijgen wel te horen dat we via een andere weg in elk geval de vuurtoren even kunnen zien. We lopen toch even een stuk richting vuurtoren omdat je vanaf hier ook een mooi uitzicht op de Golden Gate brug hebt. Daarna lopen we via allerlei bunkers en een oude vesting naar de plek waar we de vuurtoren kunnen zien. Het is maar een klein vuurtorentje en hij is best ver weg maar we zien hem wel.

We gaan weer terug naar de auto, het drukke verkeer weer in en richting huis. We zijn even klaar voor vandaag. Om half 7 komt Kelly, de eigenaar van de AirBnB nog even langs, die hadden we nog niet gezien. Een aardige vent die al jaren in San Francisco woont. Hij vraagt belangstellend wat we al hebben gedaan en wat we nog willen doen en heeft nog wat tips voor ons. Als hij weg is gaan we eten maken en relaxen. Weer een dag voorbij. Nog 2 volle dagen te gaan.

1. Maaike:
    12 augustus 2019
    Nou die mist is mooi opgetrokken! En wanneer gaan jullie er met de fiets overheen?
  2. Gilbert:
    12 augustus 2019
    Denk niet dat we dat nog gaan doen hoor
  3. Marianne Pletsers:
    12 augustus 2019
    Mooi hoor wij zitten toevallig net een serie te kijken die zich afspeelt in San Fransisco en daar zie je de brug ook het is erg mooi inderdaad nou, geniet van jullie laatste twee dagen als jullie thuis komen kunnen jullie uitrusten liefs van ons xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  4. Susan:
    12 augustus 2019
    Nog maar 2 dagen, spijt het jullie om naar huis te gaan, of is het lang genoeg geweest?
  5. Monique Ravoo:
    12 augustus 2019
    Ik had nog wel langer willen.blijven maar dan wel op een andere plek.
  6. Patty:
    13 augustus 2019
    Jullie weer veel gedaan 😁. Ik weer veel kennis erbij en meebeleeft 😎. Wat is er toch ongelooflijk veel te doen en te zien daar. Nog 2 fijne dagen......
  7. Simone:
    13 augustus 2019
    En ineens gaat het heel erg snel hè? Maar wat een geweldige dag hadden jullie. Mooi hoe jullie de Golden Gate Bridge zagen! Veel plezier nog.
  8. Monique Ravoo:
    13 augustus 2019
    Ja het gaat nu echt ontzettend hard. Ik heb nog steeds niet het idee dat we hier al 4 weken zijn. Maar wat hebben we veel gedaan en gezien.